Kettlebell Training


Trainen met Kettlebells kent al een geschiedenis van honderden jaren in het oude Rusland. De Russen gebruikten het woord Girya voor de kettlebell en iemand die hier mee trainde werd een Girevik genoemd. In 1704 komt dit woord voor het eerst voor in een Russich woordenboek (Cherkikh 1994).

Wat is een Kettlebell?
De kettlebell is een gewicht wat er uit ziet als een basketbal met een handvat er op. Het is het meest compacte fitness tool wat je kunt voorstellen en wordt ook wel eens ‘s werelds enige draagbare Total Gym genoemd. Praktisch gezien is het voordeel van de kettlebell dat je op een oppervlakte van zeg ruim je eigen lichaamslengte in het vierkant een totale training kunt uitvoeren. Met de kettlebell train je in korte tijd (20 tot 30 min) de 5 grond motorische eigenschappen kracht, snelheid, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en coördinatie. Verder geven bv de Swing en de Snatch flinke centrifugale krachten op het lichaam waardoor je met je training ook focus legt op spieren die je nodig hebt bij versnellen en remmen van bewegingen. De kettlebelltrainingen hebben een enorme inpact op je lichaamssamenstelling te weten toename van spiermassa en afname vetmassa.
Geschiedenis
In het westen werd de kettlebell in de fitness wereld pas populair na de publicatie van een artikel in het december nummer uit 1998 (vol.6 nr. 3) van het Tijdschrift Milo “a journal for serious strength athletes” De Russiche Master of Sports Pavel Tsatsouline schreef het artikel met de tot de verbeelding sprekende titel “ Vodka, Pickle Juice, Kettlebell Lifting and Other Russian Pastimes.

Voor de val van de muur was Pavel Tsatsouline krachttrainer bij de Russiche commando’s en agenten van de geheime dienst. Bij deze trainingen werd de kettlebell gebruikt om kracht, flexibiliteit en uithoudings vermogen te trainen.

Na de val van de muur is Pavel naar Amerika gegaan waar hij de Amerikanen enthousiast heeft gemaakt voor het trainen met Kettlebells. Ook hier vond de kettlebell zijn weg naar de trainingen van de special forces en werd het na bovengenoemd artikel populair op sportscholen en bij celebrities zoals Silvester Stalone, Lance Armstrong, Penelope Cruz en Kim Basinger.

In de 20-ste eeuw ontdekten sovjet wetenschappers aan de hand van verschillende onderzoeken dat de kettlebell èèn van de beste middelen was om allround trainingen te geven. Een voorbeeld hiervan is het onderzoek wat Voropayev (1983) deed. Hij observeerde 2 groepen studenten. De ene groep kreeg standaard fysieke trainingen zoals ook in het leger gebruikt werden bestaande uit: pull-ups, standing broad jump, 100m sprint en een 1 km loop. De ander groep deed kettlebell oefeningen. Bij evaluatie bleek de Kettlebell groep beter te presteren op de standaard fysieke training als de groep die daar speciaal voor getraind had.